Promosi!! Photoshoot Di Genting / Cameron Highland Serendah RM350!!

Hot!! Sesi pre/post wedding photoshoot di Genting Highland / Cameron Highland serendah RM450!! (promosi tempahan berakhir 31 Julai 2012, selepas tempoh promosi harga yang ditawarkan adalah RM650). Anda bebas menempah mana - mana tarikh sehingga akhir tahun 2012. Hubungi ZTP segera di talian 0136249013. Hanya 10 slot dibuka!!! TQ :)

DVD Tutorial RAW Editting Menggunakan Adobe Camera RAW dari Zahir Turion Photography!!!

PROMOSI!!!

Saya akan terbitkan satu DVD video tutorial lengkap mengenai RAW editting yang meliputi kaedah dan tips - tips rahsia untuk menghasilkan gambar yang terbaik serta berkualiti tinggi menggunakan Adobe Camera RAW!!! DVD dijangka akan mula dijual pada akhir bulan Mei dan kaedah penghantaran adalah menggunakan courier. Cepat!!! Rebut sekarang!!! Setiap tempahan yang dibuat sebelum 25 Mei 2012 layak mendapat harga istimewa iaitu RM15 untuk pembeli E-Book (RM25 selepas tempoh promosi) / RM25 untuk bukan pembeli E-Book (RM40 selepas tempoh promosi). Cuma bank in kan ke akaun Maybank 113015197839 Mohd Zahiruddin Zolkifeli.

Jangan lupa untuk SMS perkara berikut :
1) Nama penuh.
2) No. Telefon.
3) Alamat e-mel.
4) Alamat kediaman / surat-menyurat.

Promosi berakhir pada 25 Mei 2012 jadi pastikan anda cepat!!! Hubungi ZTP di talian 013-6249013. TQ

E-Book Basic DSLR Dalam Bahasa Melayu Dari ZTP Hanya Serendah RM30!!!


Photobucket




Perhatian!!! E-book basic DSLR dalam bahasa melayu dari Zahir Turion Photography!! Dapatkannya sekarang sementara promosi masih berjalan pada harga RM30!!! Untuk membelinya mudah sahaja. Sila bank in RM30 ke akaun CIMB 13020123373528 atau MAYBANK 113015197839 (Mohd Zahiruddin Zolkifeli) dan sila hubungi ZTP di 013-6249013 dan pastikan anda simpan slip transaksi. TQ!! :)

Tips - Tips Fotografi

Jumaat, 28 Ogos 2009

Cara Nak Bagi Gambar Jadi Lawa & Menarik

Assalamualaikum.. Sbenarnye aku kurang pasti camane nak share ape yang ada dalam kepala aku ni sbb setiap orang lain cara pemahaman masing2, preference pun lain2.. Tp biar la, aku try letak kat sini camane cara yang slalu aku guna utk ambik gambar bg nampak lawa n menarik bg aku, so kepada sesiapa yang kurang bersetuju aku mintak maaf k, ni idea aku je..

1) Sebelum ambik gambar fikir dulu ape mission kita n camane gambar yang kita nak tu, draft dalam kepala dulu camane kita nak gambar tu jadi, jgn bergantung kepada spontan je, kalau camtu nanti banyak buang masa n xpuas hati dengan keputusan yang kita dapat.

2) Ambik gambar dalam saiz megapiksel paling besar walaupun final output yang kita nak pakai tu kecik je, banyak sebab utk ini. Contohnya kalau kita nak cropping so masih banyak kita bleh crop benda2 yang xperlu dalam gambar tu. Lagi satu nanti bile kita kecikkan gambar besar, gambar akan jadi lebih tajam sbb efek dari Bayer Interpolation hampir tak ada sbb jarak piksel dirapatkan.. Tp kalau space memory card limited xpayah la..

3) RAW... aku nasihatkan guna RAW la, sbb terlalu banyak data yang ada dalam ni, especially kalau buat gambar HDR.. Lagipun kalau JPEG dah berlaku clipping RAW still bleh cover lebih kurang 1.5 stop utk highlight n 2 - 4 stop utk shadow.. Banyak lagi la.. Tp kalau sesiapa yang malas nak edit RAW adalah lebih baik guna JPEG je, tp high quality k...

4) Guna white balance yang lebih warm dari sepatutnya.. Kalau bleh jgn guna Auto White Balance kalau outdoor waktu siang.. Kalau bleh guna Daylight atau Shade, tp efek Shade lebih kuat iaitu lebih warm, so in most situation aku set ke Daylight je, kecuali aku duk kat kawasan yang terhalang cahaya matahari, masa tu aku guna Shade.. Otak manusia lagi prefer gambar yang kelihatan warm berbanding cool... xcaye test la.. bile warm automatic contrast n colour jadi lebih vivid.. hehe..

5) Kalau bleh elakkan ambik gambar dari eye level.. That's too boring k.. Even kalau nak ambik gambar biasa pun cuba la sekurang2nya ambik gambar dari paras dada n ke bawah.. Biasanya kalau aku ambik landscap aku ambik dari paras dada, kalau bola sepak n sebarang sport yang kene guna long telefoto lens aku ambik dari paras pinggang. Banyak lagi la, dah penat taip.. hehe..

6) Jadikan gambar tu seringkas mungkin.. Maksud aku adalah dalam gambar tu biar ada gambar subjek n sikit je benda selain dari subjek tu.. Kalau x nanti gambar tu nampak distracting, pening otak nak fikir ape cerita di sebalik gambar tu.. Yang ni la yang dipanggil The Art of Composition.. Color pun macam tu jugak, kalau bleh kalau nak bg gambar tu ceria kene ada sikit je color iaitu kurang dari 3 color, n majoriti color tu hendaklah color basic n terang.. Biasanya kalau banyak sangat color atau pun color tu berpecah kecik2 ke merata2 frame aku akan convert jad B&W...

7) Kalau dapat gambar blur jgn buang atau ignore gambar tu.. Convert ke B&W ataupun ke monotone, then tambahkan contrast n buat vignetting efek, then gambar tu akan berubah jadi gambar yang berguna hehe..

8) Edit jgn melampau, maksud aku jgn edit sampai color terlampau sturated sampai viwer tgk bleh muntah darah, jgn buat sharpening gambar tu sampai nampak artifak, jgn terlalu banyak buka & savae file JPEG sbb kualiti file tu akan berkurang bila kita sava, bukak, save, bukak, n save banyak kali..

9) Gambar final tu kalau bleh framekan, kalau nak letakkan kat blog atau mane2 kat tenet sgt penting utk framekan sbb nampak kemas n ada mood.. tp frame tu jgn tebal sgt k..

Dah la, aku dah penat weh.. Nanti la aku bg lagi hehe..